Illyés360

A Belvárosi Tanoda oázisa

2022. július 04. - Meccéspontok

Május 10-én, kedden délelőtt az Irányi utcában található Belvárosi Tanodába látogattunk el. Érkezésünkkor az iskola egyik tanára, Szőllősi Beáta szociális munkás vezetett körbe minket. Elmesélte, hogy a Tanoda 1990 óta nyújt második esélyt olyan 16-25 év közötti fiataloknak, akiknek már korábban el kellett hagyniuk egy vagy több korábbi gimnáziumot. Az iskolaelhagyás okai mindenkinél különbözőek, van, aki nem tudott beilleszkedni a közösségbe, másnak a tanulással akadtak gondjai, akad olyan, akinek magánéleti konfliktusok miatt kellett váltania. Egy közös bennük, egy második esélyt szeretnének kapni.

A Tanodába sajnos mindig nagy a túljelentkezés. A felvételi első lépése, hogy a diákoknak önkéntesen kell elhatározniuk magukat a jelentkezésre, külső nyomásra nem lehet beiratkozni. Ezután a Tanoda egy ismerkedős beszélgetésre hívja a tanulókat. Ennek célja, hogy a mentorok jobban megismerjék a diákokat és a problémáikat, illetve, hogy ők is jobban át tudják gondolni, hogy a Tanoda a megfelelő gimnázium-e a számukra. Ezen kívül a felvételizőknek lehetőségük van bemutatni magukat, kérdezni az iskoláról, körülnézni, találkozni az ide járó diákokkal, és benyomásokat gyűjteni. Ha a beszélgetés végén úgy érzik, hogy ez a nekik való hely, akkor az e-mail címükre kérhetnek értesítést a konkrét felvételi időpontjáról. Ez a szakasz egy rövid írásos bemutatkozásból és egy beszélgetésből áll, ahol több tanár van jelen, de továbbra is az ismerkedés a cél, nem a tudás felmérése. A felvételi során közös döntés alapján dől el az is, hogy melyik diáknak ki lesz a mentora, aki majd egyengeti a tanuló útját az itt töltött idő alatt.

Az iskolába belépve egy otthonos közeg fogadott minket, mintha egy (vagy sok) kamasz szobájába nyerhettünk volna bebocsátást. Az épületet korábban rajziskola volt, ezt indokolja az alapterületet és a termek kis méretét. A falakon diákok dekorációi és festései voltak láthatóak. A folyosókon és az utcafronton pedig folytonos élénk zsibongás hallatszott. Az irodák és a termek mindig nyitva voltak, biztosítva a szabad bejárást és erősítve a bizalmi légkört a diákok számára.

Mivel érettségi után voltunk egy héttel, ezért sokan önkéntesen szabadságot vettek ki. A magyarórán, amin voltunk mindössze egy diák ült bent. E.T.A. Hoffmann: A homokember c. novellája volt az óra témája, amit szoros szövegolvasással vizsgáltak, vagyis bekezdésről bekezdésre tárgyalták a benne foglaltakat. A Tanár úr véleménye szerint jobb úgy haladni, hogyha több diák vesz részt az órán, mivel akkor gyakran párbeszédbe is lépnek egymással és a tanárral is. Számomra módszertani szempontból is tanulságos volt az óra. Kitértünk a műben megjelenő álmok, a vizualitás, és a psziché kérdéseire is. Az órán részt vevő diák elmondása szerint őt az motiválta ezen az órán, hogy műveltséget szeretne szerezni.

blogposztkep_ivan.jpg

(kép forrása: Belvárosi Tanoda Alapítvány)

A Belvárosi Tanoda egy reakció a jelenlegi oktatási rendszer hiányosságaira és fonákságaira. Felkarolja azokat, akik a közoktatás hagyományos kereteiből kihullottak. Azonban csak a saját csekély erőforrásaihoz mérten tud második esélyt teremteni az arra rászorulóknak. Távolabbról nézve nyilvánvalónak tűnik, hogy ebben a rendszerben diákok tömegeinek lenne szükségük a fejlődésükre fordított módszerek újragondolására. Kevés ehhez hasonló alternatív intézmény működik, pedig bőven lenne rá igény. Talán máshogy kéne feltenni a kérdést, és azt megvizsgálni, hogy diákok széles rétegei miért ütköznek – elsősorban külső tényezők által okozott – indokolatlan tanulási nehézségekbe és szocializációs kihívásokba. A jelenlegi oktatási rendszer sok reformra szorul. A pedagógusok megbecsültsége, a tanított tudásanyag és a kimeneti követelmények újragondolása a megvalósulásukig nem elévülő problémák. Azonban a problémák artikulálása ellenére sem tűnik úgy, hogy a közeljövőben érdemi változások következnének be ezen területeken. Az oktatáspolitikát borító homályban egy apró fény tud lenni a Tanoda, aminek szellemét és tevékenységét kifejezetten előre mutatónak gondolom. Ugyanakkor jelenleg utópikusnak tűnik azon cél, hogy az oktatás képes legyen azt biztosítani a diákok számára, hogy már az első esélyükkel is sikeresen tudjanak élni.

A Belvárosi tanoda weboldala:  https://www.beltanoda.hu/ 

Szerző: Ivánkai Márk

A bejegyzés trackback címe:

https://illyes360.blog.hu/api/trackback/id/tr5017874921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása